Kalendarium

Kurser, temakvällar & dialogmöten 2018

Örebro Föreningsråd erbjuder föreningsutveckling inom olika områden i samarbete med Örebro kommun, studieförbund m fl. Läs mer i vårens kalendarium.

Hösten 2018

6/9. Kickoff i Stadsparken
Torsdag 6 september kl. 17:30-20:00. Örebro Föreningsråd hälsar er välkomna till en gemensam upptaktskväll för alla intresserade medlemmar och hyresgäster. Kvällen innehåller tips-promenad om föreningar, trevliga samtal, mat och förhoppningsvis glada skratt ihop med andra föreningsmänniskor. Anmälan via länken bit.ly/anmälan-kickoff2018-ÖFR, mejla anmalan@foreningarnashusorebro.se eller ring 019-18 52 10 senast 30/8. Läs mer i inbjudan.

20/9. Lär dig skapa ditt grafiska material
Torsdag 20 september kl. 17:30-19:00. FG Larsson erbjuder er en grundkurs i hur man skapar sitt grafiska material. Vi börjar från början och inga förkunskaper krävs.  Anmälan sker via länken bit.ly/anmälan-FGLarsson-höst2018-ÖFR, mejla anmalan@foreningarnashusorebro.se eller ring 019 – 18 52 10 senast 13/9. Läs mer i inbjudan.

Våren 2018

13/1. Julgransplundring
Lördag 13 jan kl 14.00. Programmet innehåller  fika, dans, lekar,  godispåse till barn m.m. Anmälan skickas via mail till cafe@foreningarnashusorebro.se.  Sista anmälningsdagen är 10 jan. Plats: Föreningarnas Hus; Arrangör: ÖFR

18/1. Öppen volontärsträff
Torsdag 18 jan kl 18.30. Lyssna till korta presentationer från de olika medverkande organisationerna och ställ frågor om vad det innebär att bli mentor/kompis. Landshövding Maria Larsson medverkar samt mentorer och adepter som berättar om sina erfarenheter. Ingen föranmälan krävs. Läs mer på kompisorebro.se Plats: Livin Konferens; Arrangör: Bilda, Örebro Föreningsråd och Örebro kommun.

30/1. Start grundkurs i föreningskunskap grund del 1
Tisdag 30 jan kl 18.00. Uppdragsutbildning åt Örebro kommun för nya föreningar. Del 1 handlar om Meningen med föreningen. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

1/2. Föreningarnas Hus fyller 4 år
Torsdag 1 feb kl 14.30. Föreningarnas Hus fyller 4 år och Husets Café bjuder på café mellan 14.30-16.00. Plats: Husets Café

8/2. Sommarbidrag
Torsdag 8 feb kl 15.00. Öppet Hus inför sommarbidragsansökan. Läs mer på  Sommarbidrag  Plats: Föreningarnas Hus; Arrangör: Örebro kommun

13/2. Föreningskunskap grund del 2
Tisdag 13 feb kl 18.00. Uppdragsutbildning åt Örebro kommun för nya föreningar. Del 2 handlar om Verksamhetsplanering och föreningens olika möten. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

14/2. Öppet Hus till politiker och tjänstepersoner
Onsdag  14 feb kl 18.00. Örebro Föreningsråd bjuder in dig som politiker och tjänsteperson i Örebro kommun till Öppet Hus. Intresseanmälan (ej bindande) är vi tacksamma för att få till anmalan@foreningarnashusorebro.se senast 12 feb. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus; Arrangör: ÖFR

15/2. Inspirationslunch – Nhela Ali
Torsdag 15 feb kl 12.00. Lyssna till Nhela Ali och lär av hennes mångåriga erfarenhet att möta människor från olika kulturer i Valdemarsvik. Frågor? Kontakta Anette Valdemarsson, tel: 070-749 92 17 eller anette@orebroforeningsrad.se. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus; Arrangör: ÖFR projektet

15/2. Inspirationskväll – Nhela Ali
Torsdag 15 feb kl 18.30. Lyssna till Nhela Ali och lär av hennes mångåriga erfarenhet att möta människor från olika kulturer i Valdemarsvik. Frågor? Kontakta Anette Valdemarsson, tel: 070-749 92 17 eller anette@orebroforeningsrad.se.  Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus; Arrangör: ÖFR projektet

16/2 Öppet Hus till politiker och tjänstepersoner
Fredag 16 feb kl 12.30. Örebro Föreningsråd bjuder in dig som politiker och tjänsteperson i Örebro kommun till Öppet Hus. Intresseanmälan (ej bindande) är vi tacksamma för att få till anmalan@foreningarnashusorebro.se senast 12 feb. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus; Arrangör: ÖFR

6/3. Föreningskunskap grund del 3
Tisdag 6 mars kl 18.00.  Uppdragsutbildning åt Örebro kommun för nya föreningar. Del 3 handlar om Styrelsen ett lag, olika roller i föreningen, kommunens bidragsregler. Läs mer  i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

15/3. Årsmöte
Torsdag 15 mars kl 18.00. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

20/3. Föreningskunskap grund del 4
Tisdag 20 mars kl 18.00. Uppdragsutbildning åt Örebro kommun för nya föreningar. Del 4 handlar om Ekonomi. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

21/3. Nätverksträff
Onsdag 21 mars kl 18.30. Lennart Balkstedt, planerare på Örebro Kommun, berättar om hur flyktingmottagandet ser ut och fungerar i Örebro. Anette Valdemarsson, samordnare för integration i civila samhället på Örebro Föreningsråd, berättar om en ny digital portal som ska synliggöra föreningarnas insatser för asylsökande och nyanlända. En viktig del av kvällen är erfarenhetsutbyte, där vi tillsammans funderar över hur Örebro kan bli ännu bättre på integration. Anmäl hur många ni kommer från er organisation senast fredagen den 16 mars till anette@orebroforeningsrad.se eller 070-749 92 17.

28/3. Påskbuffé
Onsdag 28 mars kl 12.00 är påskbuffé i Husets Café. Läs mer i inbjudan. Föranmälan sker senast 15/3 via länken bit.ly/påskbuffé-ÖFRcafe@foreningarnashusorebro.se eller 070-798 64 74

10/4. Ordförandeutbildning del 1
Tisdag 10 april kl 18.00. Kursen består av två kvällar och inriktad för dig som vill utvecklas som ordförande. Läs mer i inbjudan. Anmälningslänk: bit.ly/ordförandeutbildning-ÖFR. Anmälan är bindande. Behöver du hjälp med anmälan, ring 019- 18 52 10 eller mejla anmalan@foreningarnashusorebro.se. Plats: Föreningarnas Hus; Arrangör: Örebro Föreningsråd

12/4. Kulturkrockar
Torsdag 12 april kl 12.00. Lyssna till Hndren Ghasabi Ghaderi som är född och uppvuxen i Sverige med föräldrar från Östra Kurdistan. Hndren tar oss igenom självupplevda kulturmöten med fokus på hur kulturkrockar kommit att bli kulturvinster. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus; Arrangör: ÖFR projektet

15/4. Inför valet
Söndag 15 april kl 15.00.  Vilka framtida satsningar på det civila samhället och föreningslivet i Örebro kommun vill våra politiska partier göra under kommande mandatperiod? Föreläsare och moderator Lars Svedberg, seniorprofessor vid Ersta Sköndal Bräcke Högskola, som talar över ämnet Det civila samhället och den offentliga sektorn – vill, kan och bör de mötas? Läs mer i inbjudan.  Anmälningslänk: bit.ly/införvalet2018-ÖFR.  Anmälan är bindande. Begränsat antal platser! Plats: Föreningarnas Hus

17/4. Ordförandeutbildning del 2
Tisdag 17 april kl 18.00. Fortsättning till ordförandeutbildning del 1 (10/4) som arrangeras av Örebro Föreningsråd och Le-Roy Wentzel som kursledare. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

19/4. Chans till revansch – Krami som möjlighet!
Torsdag 19 april kl. 12:30. Årligen hittar män och kvinnor i långvarigt utanförskap präglat av missbruk och kriminell livsstil en väg tillbaks till social inkludering, arbete och försörjning. Ta chansen att komma och få veta mer om man bryter den onda cirkeln! Läs mer i inbjudan. Anmälningslänk: bit.ly/anmälan-Krami2018-ÖFR.  Anmälan är bindande. Föranmälan sker senast 16/4. Begränsat antal platser.

23/4. Hur är det att vara arbetsgivare som ideell förening?
Måndag 23 april kl 14.00 och kl 17.30 (samma upplägg). Denna dag ges föreningar möjlighet att lära sig mer om vad det innebär att vara arbetsgivare. Medverkande på kursen är Marie Lav från Arbetsgivaralliansen. Kursen är 3 timmar och anordnas två gånger samma dag med samma innehåll. Läs mer i inbjudan. Anmälningslänk: bit.ly/anmälan-arbetsgivare2018-ÖFR. Anmälan är bindande. Anmälda föreningar/deltagare som uteblir debiteras med en avgift på 250kr. Begränsat antal platser! Plats: Föreningarnas Hus.

26/4. Tillsammans främjar vi hälsa för seniorer!
Torsdag 26 april kl. 12:30. Frivillig och hälsofrämjande enheten i Örebro kommun arbetar förebyggande med fokus på hälsa och livskvalitet för seniorer. Kom och lyssna på Anneli Nyman, Ingela Öhrling-Loiske och Lotta Johansson, som berättar mer om hur du går till väga. Läs mer i inbjudan. Anmälan sker via bit.ly/anmälan-hälsa-för-seniorer-2018-ÖFR , anmalan@foreningarnashusorebro.se eller 019-18 52 10. Anmälan är bindande. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus.

26/4. FG Larsson Tryckeri AB
Torsdag 26 april kl 12.30 och kl 18.00 (samma upplägg). Ett besök av FG Larsson där får vi en bild  hur de jobbar med sina ledord: Enkelt – Personligt – Snabbt och berättar om sina exklusiva erbjudanden just för Örebro Föreningsråds medlemmar.  Läs mer i inbjudan. Anmälan sker via  bit.ly/anmälan-FGLarsson2018-ÖFR , ring 019 -18 52 10 eller  mejla anmalan@foreningarnashusorebro.se.  Anmälan är bindande. Plats: Föreningarnas Hus.

7/5. GDPR för föreningar
Måndag 7 maj kl. 18:30. Den 25 maj 2018 träder nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft i alla EU:s medlemsländer. Det nya regelverket syftar till att stärka rättigheterna för den
enskilde individen när det gäller behandling av dennes personuppgifter och
kommer ersätta Personuppgiftslagen (PuL). Träffen genomförs i samverkan mellan SISU Idrottsutbildarna och Örebro Föreningsråd och är öppen för alla föreningar. Läs mer i inbjudan. Anmälan sker till utbildning@sisuidrottsutbildarna.se senast 3/5. Plats: Föreningarnas Hus.

8/5. Psykosocialt stöd till nyanlända
Tisdag 8 maj kl. 18:30. Många ideella organisationer uttrycker att behovet av psykosocialt stöd till asylsökande och nyanlända har ökat. Kom och lyssna på Inga-Lena Nilsson som  jobbar inom Röda Korset med psykosocialt stöd för volontärer som möter våra medmänniskor från andra länder i olika situationer. Läs mer i inbjudan. Frågor och anmälan (senast 2 maj): Anette Valdemarsson tel: 070-749 92 17, e-post: anette@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus

17/5. Brottsförebyggande arbete och våldsbejakande extremism: är det något för en kommun att arbeta med?
Torsdag 17 maj kl. 12:30. Kom och lyssna på Patrik Wallin, planerare med ansvar för det brottsförebyggande arbetet i Örebro kommun och Sven-Göran Wetterberg, planerare och samordnare för förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism och droger i Örebro kommun. Läs mer i inbjudan. Anmälan sker via bit.ly/anmälan-brottsförebyggande-våldsbejakande-2018-ÖFR , anmalan@foreningarnashusorebro.se eller 019-18 52 10. Anmälan är bindande. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus.

4/6. Nätverk för integration
Måndag 4 juni kl. 18:00-20:00. Under flyktingvågen 2015 skapades ”Nätverket för flyktingmottagning i Örebro” bestående av organisationer från civila samhället som mötte kommunen, Länsstyrelsen, Migrationsverket m.fl. Hur samarbetar civilsamhället bäst och hur kan organisationerna stödja varandra när det gäller insatser för asylsökande och nyanlända i Örebro? Läs mer i inbjudan. Frågor och anmälan senast 31 maj till anette@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus

7/6. Föreningarnas dag
Torsdag 7 juni kl. 16:00. Läs mer i inbjudan. Vill ni att er förening ska synas på marknadsafton? Boka ett bord via formulären bit.ly/anmälan-Föreningarnasdag-2018-ÖFR som lämnas antingen personligen till expeditionen i Föreningarnas Hus eller skickas via e-post till info@orebroforeningsrad.se. Sista anmälningsdag är 14/5.  Plats: Storgatan från Järntorget och norrut

7/6. Öppet Hus
Torsdag 7 juni kl. 16:00-20:00. Örebro Föreningsråd bjuder in till öppet hus där har vi guidade visningar och sedan bjuder vi på fika i Husets Café. Plats: Föreningarnas Hus

Kurser, temakvällar & dialogmöten 2017

Örebro Föreningsråd erbjuder föreningsutveckling inom olika områden i samarbete med Örebro kommun, studieförbund m fl. Kursinfo 2017 pdf. Höstens kalendarium.

31/8. Kickoff vid Café Skogen
Torsdag 31 aug kl 17.30-20.00. Gemensam kväll för Föreningsrådets medlemmar, hyresgäster, personal och styrelse. Trivselaktiviteter, samtal, räkmacka och trevlig samvaro utlovas.  Inbjudan.

10/9. Styrelsen – ett vinnande lag
Söndag 10 sep kl 9.00-16.00. Syftet med kursen är att utveckla styrelsen som lag och föreningens verksamhet  Inbjudan.  Anmälningslänk: bit.do/foreningskunskap

12/9. Start grundkurs i föreningskunskap
Uppdragsutbildning åt Örebro kommun för nya föreningar.

20/9. Temakväll om Europarådskoden – gemensam utgångspunkt för medskapande
Onsdag 20 sep kl 18.00. Arrangör: Samverkansrådet. Länk till inbjudan.

28/9. Temakväll om sociala medier
Torsdag 28 sep kl 18.00.  Benjamin Pello på ÖrebroTV introducerar oss i olika sociala medier och plattformar med fokus på Facebook. Inbjudan.  Anmälningslänk: bit.ly/FHsocialamedier  (inställd, ny chans år 2018)

4/10.  Seminarium: Villkor för föreningar i utsatta områden
Onsdag 4 okt kl 9.00-12.00.  Direktsändning av MUCFs webbseminarium med anslutande samtal i Föreningarnas Hus. Läs mer om seminariet. Anmäl via e-post till:  anna.fogel@orebro.se.  Samarrangör: Samverkansrådet i Örebro.

4/10. Revisorskurs
Onsdag 4 okt kl 18.00–21.00. Under kursen kommer vi att  besvara frågor som ofta dyker upp: Vad är revisorns uppgift? Vad innebär god revisionssed? Vad ska kontrolleras och revideras? Anmälningslänk: bit.do/revisorskurs

5/10. Musikcafé under Framtidsveckan
Torsdag 5 okt kl 14.30 i Husets café. Ruben Hansson bjuder på låtar & tankar om vår samtid och vår framtid. Inbjudan. Samarr: Studiefrämjandet.

18/10. Val och informationskväll
Onsdag 18 okt kl 18.00. Arrangör: Samverkansrådet i Örebro. Plats: Rådhuset.

25/10. Temakväll om GDPR (ersätter PUL) & TechSoup
Onsdag 25 okt kl 18.00. Viktig information om hur EU´s nya dataskyddsförordning (GDPR ) påverkar  föreningars hantering av medlemsregister. Samt info hur föreningar via TechSoup kan få tillgång till dataprogramvaror till förmånliga priser. Inbjudan. Anmälningslänkbit.ly/GDPR-OFR

1/11. Temakväll om föreningsregister & lokalbokning
Onsdag 1 nov kl 18.00. Välkommen till en kväll där vi får möjlighet att ha önskemål och synpunkter på framtidens föreningsregister och bokningssystem-bemötande och tillgänglighet. Inbjudan. Anmälningslänk: bit.ly/workshop-OFR Samarr: Örebro kommun.

7/11. Valberedningskurs
Tisdag 7 nov kl 19.00-21.00 i Idrottens Hus, Karlsgatan 28, 703 41 Örebro.
Kursen handlar  om hur  valberedningen väljs, tips kring rekrytering, en bra valberedning m.m.  Samarr: SISU Idrottsutbildarna. Anmälningslänk: bit.do/valberedning

7/11. Öppet Hus & mingel i Föreningarnas Hus inför konferensen 8/11.
Tisdag 7 nov kl 17.00-20.00. Denna kväll finns möjlighet att visa upp sin förening och samtala med politiker, tjänstepersoner samt besökare från andra kommuner.  Intresseanmälan (ej bindande) är vi tacksamma för att få till info-ut@orebroforeningsrad.se senast 5/11.

8/11.  Konferens: ”Långsiktig samverkan – så skapas hållbara relationer”
Onsdag 8 nov. Nationell konferens på Conventum i Örebro om överenskommelsearbete, med goda exempel på samverkan mellan offentliga och idéburna aktörer. Inbjudan.

8/11. Temakväll om överenskommelsen
Onsdag 8 nov. Arr: Samverkansrådet.

11-15/11. Örebroveckan för mänskliga rättigheter
Örebroveckan är en plattform för civilsamhället att med stöd av Örebro kommun uppmärksamma mänskliga rättigheter och vad dessa innebär i vårt samhälle. Via länken ser du vad som händer på olika håll under Örebroveckan.

13/11. Temakväll kring integration – om normer, makt & politik
Måndag 13 nov kl 18.00. Jesper Fundberg vrider och vänder på begrepp och aktiviteter som kallas integration – i relation till idrott.  Läs mer i inbjudan. Anmälningslänk bit.ly/temakväll-integration

4/12. Adventsfika kl 15.00 i Husets café
Måndag 4 dec kl 15.00. Det bjuds på julstämning, hembakat adventsfika och kaffe i Husets Café. Läs mer i inbjudan.

Våren 2017

20/3. Informationskväll om bidrag
Måndag 20 mars kl 17.30-18.30. Länsstyrelsen Örebro informerar om bidrag att söka för tidiga insatser för asylsökande. Inbjudan.

22/3. Dialogträff översiktsplan
Onsdag 22 mars. Örebro kommun bjuder in till en öppen dialogträff för föreningar/civilsamhället angående förslaget till ny översiktsplan. Plats: Rådhuset. Inbjudan. Länk till anmälan.

4/4. Temakväll om media
Tisdag 4 april kl 18.00-20.00. Hur arbetar våra lokala media-aktörer? Information och samtal med representanter från bl a Radio Örebro, Nerikes Allehanda, SVT Nyheter. Inbjudan. Anmälningslänk: bit.do/temakvallmedia

5+12/4. Arrangörskurs
Onsdag 5+12 april kl. 17.00-20.00. Denna kurs består av två kvällar. Du behöver alltså bara anmäla dig till första tillfället. Anmälningslänk: bit.do/arrangorskurs

5/4. Valberedningskurs
Onsdag 5 april kl. 18.00–20.00. Anmälningslänk: bit.do/valberedningskurs

6/4. Lunchföredrag om OpenART
Torsdag 6 april kl 12.15-12.45 berättar Sofia Gustafsson om OpenARTs historia, årets planer och behov inför Skandinaviens största konstbiennal för samtidskonst. Soppa serveras från kl 12 i Husets café. Pris 49 kr. Föredraget är öppet för alla intresserade. Inbjudan.

16/5. En vinnande styrelse
Tisdag 16 maj kl. 19.00–21.00 Anmälningslänk: bit.do/vinnandestyrelse

23/5. Politikerdialog
Tisdag 23 maj kl.18.00-20.00. Politikerträff utifrån aktuella tankar och behov inom handikappföreningarna. Inbjudan. Anmälningslänk: bit.do/tillgangligfritid