Kalendarium

Kurser, temakvällar & dialogmöten

AUGUSTI

27/8. Nätverk Trygghetsfrämjande
Tisdag 27 augusti kl. 18:00-20:30. Civilsamhällets nätverk för trygghetsfrämjande arbete bjuder in till en öppen träff för att prata mer om våra respektive föreningar och lära oss mer om kommunens strategiska brottsförebyggande arbete. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

SEPTEMBER

5/9. Rundabordssamtal Per-Åke Sörman
Torsdag 5 september kl. 12:00-12:30 – Per-Åke Sörman, kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens utskott för hållbar utveckling kommer och berättar mer om vår hållbara framtid. Plats: Husets Café – Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

11/9. Drop-in-rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 11 september kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan.

12/9. Anställda i det civila samhället
Torsdag 12 september kl. 11:30-13:30. Vi hälsar dig välkommen till en Kick-off den 12 september i Föreningarnas Hus för att skapa ett nätverk för anställda inom civilsamhället. Läs mer i inbjudan.

12/9. Nätverksträff för landsbygdens föreningar
Torsdag 12 september kl. 18:00-20:00. Hur skapas en meningsfull fritid för ungdomar på landsbygden, genom samverkan? Läs mer i inbjudan.

17/9. Styrelsen ett vinnande lag, del 1 av 2
Tisdag 17 september kl. 18:00-21:00. Utbildningen handlar om demokratisk styrelse, metod för verksamhetsplanering och utvärdering m.m. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

18/9. Nätverksträff för idéburna etniska föreningar
Onsdag 18 september kl. 18:00-20:00. Vi träffas för att få veta mer om lokaler inom Örebro kommun samt berättar för varandra om våra aktiviteter under sommaren som varit. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

19/9. Rundabordssamtal Lennart Bondeson
Torsdag 19 september kl. 12:15-12:45 – Lennart Bondeson, kommunalråd och ordförande i kulturnämnden, redogör för hur vi kan tillhandahålla en rik kultur för alla. Plats: Husets Café – Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

24/9. Styrelsen ett vinnande lag, del 2 av 2
Tisdag 24 september kl. 18:00-21:00. Utbildningen handlar om demokratisk styrelse, metod för verksamhetsplanering och utvärdering m.m. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

30/9. Revisorsutbildning
Måndag 30 september kl. 18:00-21:00. Utbildningen handlar om revisorns uppgifter, vad skall kontrolleras och revideras, hur läser man ett bokslut, m.m. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

OKTOBER

2/10. Politikerdialog
Onsdag 2 oktober kl.18:00-20:00. Örebro Föreningsråd bjuder in till en kväll för att skapa en dialog mellan föreningsrepresentanter och politiker samt kommunala tjänstepersoner kring stödet till det civila samhällets organisationer. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

3/10. Rundabordssamtal Anna Fogel
Torsdag 3 oktober kl. 12:15-12:45 – Anna Fogel, kommunens samordnare för det civila samhället, berättar mer om samverkan mellan kommunen och det civila samhället i Örebro. Plats: Husets Café – Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

7/10. Förtroendevalda
Måndag 7 oktober. Mer information kommer inom kort.

7/10. Grundläggande föreningskunskap – Meningen med föreningen, del 1/4
Måndag 7 oktober kl. 18:00-20:30 . Del 1 handlar om stadgar, föreningens demokratiska form m.m. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

9/10. Drop-in-rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 9 oktober kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan.

10/10. Agenda 2030 och civilsamhället
Torsdag 10 oktober 14:00-16:00 samt 18:00-20:00 (välj ett tillfälle). Det civila samhällets organisationer är viktiga i arbetet mot en hållbar framtid. Vilka funktioner har våra organisationer inom det sociala-, ekologiska- och ekonomiska hållbarhetsarbetet och hur arbetar Örebro kommun med hållbarhetsfrågor? Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

15/10. Valberedningsutbildning
Tisdag 15 oktober kl. 18:00-21:00.”Vi får de ledare vi förtjänar!” är den provocerande inledningen till denna temakväll. Den är vald för att uppmärksamma valberedningens viktiga roll i föreningen, som ansvariga för rekryteringen av ledare och förtroendevalda. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

21/10. Grundläggande föreningskunskap – Verksamhetsplanering och föreningens olika möten, del 2/4
Måndag 21 oktober kl. 18:00-20:30. Del 2 handlar om hur man planerar sin verksamhet och olika form av möten. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

24/10. Rundabordssamtal Martha Wicklund
Torsdag 24 oktober kl. 12:15-12:45 – Martha Wicklund (V), kommunalråd, kommer och berättar mer om barns rättigheter under veckan för mänskliga rättigheter. Plats: Husets Café – Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

NOVEMBER

5/11. Grundläggande föreningskunskap – Styrelsen ett lag, olika roller i föreningen, kommunens bidragsregler, del 3/4

Tisdag 5 november kl. 18:00-20:30 . Del 3 handlar om styrelsen ett lag som arbetar tillsammans, kommuns bidragsregler, samarbete med studieförbund m.m. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

6/11. Motivera Ideella i samarbete med ÖLIF
Onsdag 6 november kl. 18:00-20:30. Vad är det som får människor att engagera sig ideellt? Vad får vissa att stanna medan andra hoppar av? Och vilken roll kan ledarskapet spela för att stärka de ideellas engagemang? Föreläsningen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är ledare, förtroendevald, medlem eller på annat sätt engagerad inom det civila samhällets organisationer eller till dig som är intresserad av frågan. Vi bjuder på enklare förtäring. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

7/11. Rundabordssamtal Brottsofferjouren
Torsdag 7 november kl. 12:15-12:45 – Brottsofferjouren Örebro Län kommer och berättar om hur stödet för brottsutsatta och vittnen ser ut. Läs mer i inbjudan.

12/11. Ledarskapsutbildning
Tisdag 12 november kl. 18:00-21:00. Att utvecklas som; ordförande, styrelseledamot eller ledare för föreningen – med fokus på samspel. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

13/11. Drop-in-rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 13 november kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan.

19/11. Grundläggande föreningskunskap –
Ekonomi, del 4/4
Tisdag 19 november kl. 18:00-20:30 . Del 4 handlar om ekonomisk planering, ansvar och juridik, bokslut, skatter och deklaration. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

20/11. Nätverk för anställda
Onsdag 20 november.  Mer information kommer inom kort.

21/11. Rundabordssamtal Anna Nordlund
Torsdag 21 november kl. 12:15-12:45 – Anna Nordlund, Förvaltningschef kultur- och fritidsförvaltningen, Örebro kommun, berättar om fritid och kultur i dagens och morgondagens Örebro. Läs mer i inbjudan.

28/11. Rundabordssamtal Marie Brorson
Torsdag 28 november kl. 12:15-12:45 – Marie Brorson (S), ordförande i fritidsnämnden, pratar om hur vi kan åstadkomma en meningsfull fritid för alla. Läs mer i inbjudan.

DECEMBER

5/12. Rundabordssamtal Karolina Wallström
Torsdag 5 december kl. 12:15-12:45 – Karolina Wallström (L), kommunalråd och 2:e vice ordf. i Programnämnd social välfärd, redogör för hur civilsamhället är en aktör i Örebros välfärd. Läs mer i inbjudan.

P.s. Det går också bra att anmäla via telefon 019 -18 52 10 eller anmalan@foreningarnashusorebro.se